Hoe we bij DESK de 'coronacrisis' ervaren

Onwerkelijkheid wordt realiteit.

DESK is gevraagd te beschrijven hoe de club omgaat met het coronavirus. Afgelopen week stond daarover onderstaand stuk in De Duinkoerier:

En dan plots staat het hele land in het teken van het coronavirus: eerst is er de rustige 'opbouw' waarbij er in Nederland nog vrij weinig aan de hand is. Dan doen zich na carnaval de eerste ontwikkelingen voor en wordt de eerste melding gedaan in Loon op Zand. Een hoop media verzamelen zich in onze gemeente: NOS, BD, OB, Telegraaf, Hart van Nederland etcetera: ‘om de hoek’ wordt verslag gedaan van iets dat in korte tijd - lees: twee weken - uitgroeit tot hét gespreksonderwerp van de dag. Het land is in rep en roer en het coronavirus treedt keihard binnen in Nederland. Steeds meer bedrijven, organisaties en zelfs zorgverleners - de mensen die in deze tijd vooraan staan - worden geconfronteerd met het virus. Besmetting na besmetting volgt en binnen de kortste keren heeft het virus Nederland in z’n greep. En dan de grote vraag: hoe ga je hier als grote sportvereniging met bijna duizend leden mee om? De plek waar de gemeenschap in grote getalen samenkomt en waar de kans op verspreiding groot is. De plek waar jong en oud meerdere dagen in de week doorbrengt. De plek die voor velen geldt als levenslust.

Surrealistisch gevoel
De dagen na de eerste besmetting vliegen voorbij; we zijn op ons hoede en staan in de startblokken om in actie te komen. Vragen komen langzaam binnen (‘Wat als’?), het bestuur heeft dagelijks overleg en de websites van het RIVM en KNVB staan constant open. En dan komt het bericht: géén voetbal de rest van de maand. Ook wordt geadviseerd om trainingen en andere activiteiten tijdelijk te cancelen. Met andere woorden: sluit de poorten. Een beter advies hebben we in jaren niet gehad! Als vereniging volgen we natuurlijk de richtlijnen van het RIVM en KNVB - ondanks dat we zelf nog niet zijn geconfronteerd. Ook de jaarlijkse pubquiz, waar vrijwilligers weken mee bezig zijn, wordt uitgesteld, evenals de 65+ middag op 29 maart. Het coronavirus heeft ook het verenigingsleven in zijn greep. Het surrealistisch gevoel overheerst. Alles staat even stil. De plek die in het ‘normale leven’ dagelijks fungeert als ontmoetingsplek voor de lokale gemeenschap, is nu even een verlaten oord. Het zij zo. Het is niet anders. Het indammen van het coronavirus is het allerbelangrijkste; op dit moment doet voetbal er even niet toe.

DESK even op slot
Achter de schermen houden we de ontwikkelingen de komende weken nauwlettend in de gaten. Tot en met 6 april is Sportpark Eikendijk even gesloten, tenzij er andere maatregelen worden getroffen. Het grote voordeel in deze tijden van de ‘coronacrisis’: we hebben tijd voor andere dingen.

Thijs Dingemans
secretaris vv DESK

DESK JO12-1 - sv Reeshof JO12-1 (3-1) Zaterdagochtend 20 april staat de kraker tegen sv Reeshof op het programma voor de mannen van… Meer >

DESK JO10-2 - Gloria UC JO10 (5-8) De ploeg van trainers Jorg v/d Linden en Jilke v/d Ven waren helaas in het eerste kwart nog niet… Meer >