Een prachtige ochtend: gemeente op bezoek bij DESK (foto's)

Wederom een succes.

Ruim vier jaar geleden heeft het bestuur van v.v. DESK het initiatief genomen om college en gemeenteraad uit te nodigen op de accommodatie op Eikendijk. Dat bezoek is destijds dermate goed bevallen dat op zaterdagmorgen 27 oktober de behoorlijk qua samenstelling  veranderde raad met een andere burgemeester dan vier jaar geleden, wederom een bezoek heeft gebracht aan DESK.

Onder het genot van koffie met gebak, waarin het logo van DESK verwerkt was, bevattende o.a. het gemeente wapen, werden college en raad in de bestuurskamer verwelkomd door secretaris Christ van Wezel. Na een voorstellingsrondje van de bestuursleden van DESK en de uitleg over het programma toonde voorzitter Jacques van Heijst via het beeldscherm met een aantal slides getiteld ‘DESK in vogelvlucht’ de ontwikkelingen van de club sinds 2014. Hij gaf aan dat een vereniging met bijna 1000 leden vergeleken mag worden met een bedrijf.  De omvangrijke organisatie van DESK werd besproken aan de hand van een elftal  commissies en de vele vrijwilligers die dagelijks en wekelijks vele uren besteden aan de club. Jacques stak de loftrompet over de krachtige kern waarover DESK beschikt.

Actualiteit
Wat er zoal speelt momenteel werd getoond via trefwoorden als missie, beleid, visie, maatschappelijke betrokkenheid, privatisering, recreatieve aspect, jaarverslag, Old Stars, koffiecorner, sportsubsidie, zaterdagvoetbal, contributie, dames/meisjesvoetbal, presentatiegids, horeca, 90 jaar bestaan. Op deze wijze schetste hij een beeld van de fase waarin de club verkeert. Met name stipte hij het vrijwilligersbeleid aan. “Het wordt steeds moeilijker om structureel te kunnen beschikken over capabele vrijwilligers. Wellicht kan de gemeente daarin ons ondersteunen”. Wat betreft de financiën werden door middel van overzichtelijke sheets de inkomsten en uitgaven van 2014 vergeleken met die van 2018. Aan duidelijkheid lieten die niets te wensen over. Zowel de baten als lasten zijn in de afgelopen vier jaren enorm gedaald met als uitkomst voor het afgelopen seizoen, een zeer bescheiden verlies.

Wim Nuijten, bestuurslid Technische Zaken, nam aan de hand van prachtige voetbalbeelden uit het verleden, de gemeente en bestuur op sleeptouw om met het door hem samengestelde document “v.v. DESK: Kaatsheuvels Voetbalbolwerk en Ontmoetingsplaats” te vertellen hoe de vereniging in maatschappelijk opzicht is gegroeid en waarin de opleiding van onze jeugd en de sociale betrokkenheid naar de lokale gemeenschap uitvoerig belicht werden. Met termen als bewegingsmotoriek, sociaal gedrag, obesitas aanpakken, het hele gezin bij de club betrekken, ouderen/eenzamen op visite laten komen, DESK als ontmoetingsplaats laten fungeren, werd het beleid op sociaal terrein belicht. Wethouder K. Grootswagers reageerde hierop later in zijn dankwoord dat de visie van DESK sterk overeenkomt met die van  de gemeente, waarbij de terminologie “Sociaal Domein” diverse keren passeerde.

Aftrap van de burgemeester
Om 11.15 u verrichtte burgemeester mevr. van Aart op een zonovergoten  hoofdveld twee aftrappen: een voor de eerste officiële onderlinge wedstrijd van de pas opgerichte Old Stars DESK en een voor het mini kanjertoernooi van de DESK jeugd. De organisatie zorgde voor een officieel tintje zoals dat ook bij DESK 1 gebeurt: het omroepen van de opstellingen en het gezamenlijk poseren op de middenlijn.  Christ van Wezel werd voor de aanvang van beide wedstrijden toegesproken door KBO bestuurslid Jos Hermsen en door burgemeester Hanne van Aart wegens zijn verdiensten namens DESK vanwege de oprichting van de nieuwe tak: het wandelvoetbal, de Old Stars DESK genoemd.

Jaap van den Corput leidde het gezelschap daarna rond op de accommodatie, belangrijk in verband met de al jarenlange gesprekken die de vereniging voert met de gemeente. Jaap memoreerde dat de accommodatie op diverse onderdelen aan renovatie toe is. De staantribune, de beveiliging van het omvangrijke terrein, het kunstgrasveld en de niet geprivatiseerde maar wel in gebruik zijnde velden werden aangestipt. De duurzaamheid kwam ter sprake bij de renovatie die bij de kleedkamers vorig jaar heeft plaatsgevonden. Ook de lichtinstallatie kwam aan de orde. De toekomst met de samenstelling van de Sportnota in 2019 zal leren op welke wijze de tekortkomingen in goede samenwerking met de gemeente kunnen worden ingevuld.

De bijeenkomst werd afgesloten met een lunch in het sponsorhome. Wethouder van Sport de heer K. Grootswagers had lovende woorden over de ontvangst en de wijze waarop DESK zijn positie als vereniging met bijna 1000 leden invult in de lokale gemeenschap.

Met een dankwoord aan allen die deze ochtend georganiseerd hadden en een voorspoedige wens aan het college en de raad voor de komende raadsperiode, besloot voorzitter Jacques van Heijst de prima geslaagde ontmoeting met de gemeente.

Niet al te lang geleden mocht Rens van Heijst zich tot winnaar van de derde editie van het VV DESK Darttoernooi kronen. Normaal… Meer >

Aanmelden kan tot en met 19 april

Op donderdag 21 maart 2024 is in de leeftijd van 82 jaar overleden de heer Thieu van Beek. Thieu is supporter van het eerste uur. Zijn… Meer >

Afgelopen maandagavond trapte DESK een eerste sessie af met een jeugdteam en ouders ter bevordering van een Positief Voetbalklimaat.… Meer >