DESK en Zwaluwe delen de punten in een interessante tweede helft

DESK ZA3
Zwaluwe 2
06-04-2019

Scheidsrechter:   B. (Bert) Littel

Nog 6 finales te gaan voor de mannen van DESK zaterdag 3 om ook volgend seizoen 1ste klasse voetbal te spelen. Vandaag op ons eigen sportpark eikendijk is vv Zwaluwe 2 de tegenstander uit Lage Zwaluwe (Drimmelen). Het team dat met maar liefst 7 punten meer boven de mannen uit Kaatsheuvel staat, moet vandaag als eerste over de knie gaan. De heenwedstrijd staat ons nog goed bij, 1-1 was toen de uitslag. Een goed voetballend DESK kreeg 2 penalty’s waarbij ze er helaas maar 1 benutten. Tijd om vandaag wat recht te zetten. We kunnen wel stellen dat we een als vanouds goede bezetting hebben op de zaterdag. Je zou zeggen: die drie punten zouden nu helemaal goed moeten komen.

Optelling:

van den Beukel, Peters, J. Wolffs ©, Haans, Ali, Trommelen, Heuer, R. van Hulten, Smit, M. Wolffs, van Noije

Wissels:

Jonkers, W. van Hulten, Mertens

14:40:

De mannen komen voor de laatste instructies de kleedkamer binnen, trainer Peters en Mertens geven de mannen strijdvarende woorden mee. Het moet vandaag weer eens gaan gebeuren en zeker op eigen veld.

14:50:

DESK staat klaar voor de aftrap, het is wachten op de scheids voor de eerste helft. DESK ziet dat Zwaluwe met maar 11 eigen spelers en enkele A1 spelers, die nog moeten komen, zijn afgereisd naar Kaatsheuvel en zal zich daarom gaan wapenen tegen de aanval van de thuisploeg.

We zijn begonnen. DESK dat zoals verwacht in de openingsfase veel aan de bal is, probeert via achteruit de opbouw naar voren te creëren. Je merkt dat Zwaluw zich wat verdedigend opstelt en gaat loeren op foutjes van de thuisploeg in de openingsfase. De eerste kans van de wedstrijd is na 14 minuten ook voor DESK. Van Noije krijgt een bal de ruimte in gestuurd, hij steekt hem netjes op de vrijstaande Heuer. Helaas verkleint de keeper zijn doel en redt hij zijn ploeg. We geven een signaal af richting de uitploeg, al proberen de mannen uit Lage Zwaluwe ook wat voetbal erin te krijgen, echter zonder resultaat. 2 minuten na de eerste echte kans ligt die er dan wel in. De diepgestuurde R. van Hulten geeft een afgemeten voorzet op spits M. Wolffs die zonder na te denken meteen uithaalt en de keeper kansloos laat. Hoppa!! 1-0 binnen 16 minuten. Doordrukken wordt er gecoacht vanaf de zijkant. Al wordt de stand binnen 1 minuut bijna weer gelijk getrokken. Na foutief wegwerken van DESK mikt een speler van Zwaluwe net langs de paal. Ook de tegenstander van vandaag probeert snel terug in de wedstrijd te komen, het blijft 1-0 voor DESK. Pas in de 30ste minuut krijgt DESK weer een kans via de opkomende Haans die enkele spelers passeert en uithaalt, maar deze poging belandt net langs de buitenkant van de paal. We gaan de laatste minuten voor de rust in, DESK dat het balletje rond laat gaan en wacht tot de scheids op de horloge kijkt voor de rust. Dat doet deze vriendelijke man dan ook en we gaan rusten met een verdiende voorsprong van 1-0.

Rust:

In de rust wordt nog eens uitgeduid niet te verzwakken in de komende tweede helft. Zij zullen nu wat meer gaan komen na dat ze achter staan. Het team beseft dat een overwinning erin zit en gaan voor de laatste 45 minuten.

Tweede helft:

Beide teams staan weer klaar voor de tweede helft en we zijn begonnen. Geheel onverwachts begint de uitploeg de mouwen op te stropen en het balletje rond te tikken. Dan voel je de bui al wel hangen... binnen 5 minuten na de rust ligt die al binnen: 1-1. Het team van DESK zit nog in de rustmodus en laat Zwaluwe onverwachts aan zij komen. Al laat DESK het hierbij niet zitten en het wordt een open wedstrijd. In de 55ste minuut krijgt R. van Hulten een opgelegde kans na een keurige steekpass, ook ditmaal drukt DESK zijn stempel niet en mikt hij te hoog met zijn schot; het blijft gelijk op den Eikendijk. Je merkt dat Zwaluwe echt sterker begint te worden en de spelers weten elkaar sneller te bereiken, dat wil niet zeggen dat DESK niet een snelle counter in huis heeft via Ali die diep werd gestuurd en 1 op 1 gaat met de keeper, de verdediger is te laat en tikt hem aan….. "penalty" roept iedereen, maar de scheids ,die er enkele kilometers vanaf staat, laat doorspelen. Doordat de scheids laat doorspelen krijgt de tegenstander een countermogelijkheid die ze gelijk afstraffen: 1-2… Wat kan een wedstrijd gek lopen en waar is de VAR als je hem nodig hebt... Echter kunnen de mannen van Zwaluwe niet lang van de voorsprong genieten, want daar is dan Heuer: van een meter of 25 zoooo in het hoekkie en het wordt 2-2!!! We gaan richting de slotfase van de wedstrijd, met nog een klein kwartier op de klok is de vraag: wie heeft de langste adem vandaag, wie pakt de punten?

DESK krijgt nog een grote kans via invaller Jonkers die met z'n zwakke rechterbeen de bal van afstand richting de hoek schiet, ook dit keer redt de keeper. Dan lijkt het Zwaluwe 2 de winnaar te gaan worden: na een goed uitgespeelde actie 10 minuten voor tijd kopt de aanvaller op fraaie wijze binnen 2-3... En ze gaan los! DESK heeft niks meer te verliezen en gaat volle bak om alsnog dat punt uit het vuur te slepen. Uit het niets krijgt DESK een penalty enkele minuten voor tijd na een overtreding in het strafschop gebied. Aanvoerder J. Wolffs erachter - die uit voor het eerst miste - krijgt alle druk op zijn schouders. Hij legt aan en laat de keeper kansloos: 3-3!!! Beide teams hebben eigenlijk niks aan een gelijkspel, maar dringen niet meer aan voor een treffer. De scheids fluit voor het eind.

Verslag: Nick Mertens