Een pittige tegenstander uit de Hoofdklasse voor DESK JO8-1

RKDVC JO8-1
07-09-2019
vervallen

Het seizoen is weer gestart voor de ploeg van trainers Blok en Van Heumen. De eerste officiële wedstrijd voor de boys uit de JO8-1 stond op het programma, nadat de wedstrijd tussen WSC en DESK uit het bekertoernooi gehaald werd. Reden: onbekend.

De zeven spelers die halverwege vorig seizoen al geroken hebben aan de JO8 competitie stonden te trappelen voor de aftrap. Luuk Pöttgens, Raf de Vreeze, Maurits de Wijs, Siem Blok, Julian van Heumen, Cliff Sikkers en Dio Cleijn starten slap tegen RKDVC. De eerste kans voor de tegenstander uit Drunen gaat naast. Een volgend signaal van de sterke tegenstander is een corner die voor het doel van Siem Blok voor langs gaat.

Even later wordt de score geopend door Dio Cleijn. RKDVC in de aanval schiet de bal hard richting het doel van DESK. Verdediger Dio Cleijn probeert met zijn voet de bal van richting te veranderen, maar deze gaat net langs de verkeerde kant van de paal in eigen doel.

Niet veel later is het DESK dat de stand weer gelijk trekt. Het is RKDVC in de aanval, maar DESK met een snelle omschakeling lanceert Maurits de Wijs met twee sterke verdedigers uit Drunen in zijn rug. Maurits weet zich met de bal richting het Drunense doel te sprinten en poeiert de bal heerlijk tegen de touwen.

Even later is het Julian van Heumen die de lat raakt met een heerlijk schot en is Cliff Sikkers ook dichtbij een doelpunt. Maar weer is het de deklat van RKDVC dat DESK het scoren in de weg staat.

De tegenstander uit Drunen speelt een perfecte steekpass op de spits die vervolgens een op een door kan op doelman Siem Blok. De tweede treffer voor RKDVC kan niet voorkomen worden, evenals een hoog geplaatst schot wat tegen de touwen gewerkt wordt. Het is inmiddels 3-1 in het voordeel van RKDVC als Luuk een bal inspeelt op Maurits. Maurits passt de bal in op Dio, die met zijn punt van de schoen de bal net naast het doel van RKDVC prikt.

Centrale verdediger Cliff Sikkers gaat met de bal lopen en wordt flink onder druk gezet. Balverlies van Cliff leidt tot een schot van RKDVC waarop doelman Siem Blok deze geweldig weet te keren. Opnieuw breekt DESK uit met Raf en Julian.

Goed doorjagen van Raf zorgt er voor dat hij een schot kan lossen op het Drunense doel. De heerlijke aansluitingstreffer van Raf valt binnen en de wedstrijd is weer open. Met een 3-2 tussenstand weet RKDVC van afstand de bal hard onderkant lat te pegelen, buiten bereik van Siem.

Tussenstand 4-2 in het voordeel van RKDVC. De doelpunten vallen te gemakkelijk tegen. Als DESK in de aanval trekt zijn er teveel spelers voor de bal, als RKDVC in de omschakeling profiteert. Ook houdt de defensie van DESK het spel niet compact en klein als deze niet in balbezit is, waardoor er flinke ruimtes vallen en een geslepen tegenstander als RKDVC van profiteert.

RKDVC profiteert hier gretig van en brengt de 5e en 6e treffer op het scorebord voor de Drunense JO8. Bij een 6-2 ruststand wordt Siem Blok gewisseld en neemt Dio Cleijn de positie onder de lat in.

De kleine Cleijn wordt gelijk aan het werk gezet na de rust. Het is RKDVC dat een schot lost, welke Dio weet te keren. Julian van Heumen doet voor DESK bijna iets terug maar het schot gaat naast. Opnieuw een uitbraak van RKDVC. Dio komt uit zijn doel, verkleint deze uitstekend, waardoor de tegenstander de bal naast prikt.

DESK doet iets terug en schakelt even een tandje bij. Luuk en Raf bikkelen beide goed en brengen Cliff in scoringspositie. Het is Cliff Sikkers die een kanonskogel op het doel van RKDVC vuurt en de 6-3 op het scorebord zet. De wedstrijd wordt fysieker en er worden steeds meer pittige duels uitgevochten.

De verdediging van DESK krijgt de bal in het doelgebied niet weggewerkt, waardoor RKDVC van dichtbij de 7-3 tegen de touwen knalt. Opnieuw een snelle uitbraak van RKDVC, maar Dio weet de inzet te keren en vertraagd de aanval door de bal weg te rossen. Enkele seconden later krijgt hij net zo hard de bal terug over hem heen in het doel.

Het is inmiddels 8-3 als DESK weer enkele kansen krijgt, maar deze niet benut. DESK is duidelijk nog niet gewend aan wedstrijdspelen na de zomerstop en vergeet mee terug te verdedigen. Doelman Dio voorkomt tot twee keer een doelpunt na twee enorme kansen van RKDVC. DESK prikt de tegenstander weer een beetje als Maurits de Wijs een heerlijke treffer op het scorebord zet.

Aan het einde van de wedstrijd zet RKDVC DESK flink onder druk en maakt de tegenstander uit Drunen de 9-4. In de slotfase is het Dio dat eerst nog een redding heeft op een poging van RKDVC, maar Siem Blok de bal in eigen doel glijdt.

Met een 10-4 verlies keren de jongens van DESK JO8-1 terug naar Kaatsheuvel en zal het deze week gaan trainen op de posities, de taken en hoe een tegenstander tegen gehouden kan worden.

Verslag: Dieter Cleijn