Welke kraker?

Hilvaria JO17-1
16-11-2019

Scheidsrechter:   P. (Patrick) Stap
Zaterdag 16 November is het dan eindelijk zover. De wedstrijd die al twee weken de gemoederen bezig houd. Na het gelijke spel in Udenhout, waar na de wedstrijd enkele kanaries in haantjes veranderde en door enkele blessures, kon de staf flink aan de puzzel. Plezierige bijkomstigheid was wel dat de JO17-2 niet hoefde te ballen zodat er ook echt iets te puzzelen viel, voor deze kraker tussen de nrs 1 en 2.
Om half twee mochten de strijders van het geel-blauwe leger zich melden bij de staf. Na de wedstrijd bespreking (die achter gesloten deuren is en ik dus niets over kan en mag zeggen) is het tijd voor de warming up. Hier kon je al zien dat de wedstrijd leeft, want een tal van geblesseerde, geschorste, collega voetballers en belangstellende zijn hier al bij aanwezig.
Na een kort bezoek aan de kleedkamer en nog wat inspirerende woorden is het tijd voor de wedstrijd. Bij aankomst op het veld stond Hilvaria al te wachten. Volgens mij dachten die dat de wedstrijd om 14.40 begon, dus het eerste psychologische tikje is dan al uit gedeeld. Als dan ook nog eens voor de aftrap van helft gewisseld moet worden en de Kanaries ook nog eens op mijn favoriete half mogen beginnen, dan zie ik geen problemen meer voor een spektakelstuk op het veld. Na het eerste fluitsignaal door de scheidsrechter van dienst Dhr Otte, ontstaat er een spel waarin je kun zien dat er bij een enkeling nog wat spanning op zit. Gelukkig kunnen de Groen-witten uit Hilvarenbeek hier niet optimaal van profiteren. Ze hebben misschien wel het betere van het spel maar creëren geen kansen. Er word door beide partijen af en toe slordig met het balbezit omgegaan en de eerste aannames zijn ook niet goed. De spanning wint het nu nog van het voetbal en het kan wel eens een moeilijke wedstrijd worden. Maar als de laatste man, in een klap heel zijn spanning in een pass steekt, en een diepe bal lanceert, waarop de spits zijn bekende kwaliteiten loslaat, is het gewoon 1-0. Goed voor de wedstrijd zou je denken. Alleen raakte Hilvaria niet onder de indruk van deze tegentreffer. De spanning was er nu wel af maar ze beleven gewoon hun spelletje spelen. Gelukkig kregen de mannen kort na het eerste doelpunt een vrije trap die verzilverd werd zodat de toch wat rustgevende marche van twee doelpunten op het scorebord staat.  Je zou dus zeggen wedstrijd op slot gooien en uit spelen, maar daar is de wedstrijd nog te lang voor. Dus gewoon doorgaan met je kunstje. Dit laatste deden de mannen en wisten er zelfs nog een derde doelpunt te maken. Echt geweldig want met drie kansen en drie doelpunten is dat een rendement waar elke trainer jaloers op kan zijn. Kort daarna scoort Hilvaria en ook hun rendement is optimaal. Een kans, een doelpunt. Nadat Desk nog een kans om zeep helpt en dus het honderd procent rendement losgelaten wordt, gaan de mannen naar de kleedkamers.
Na de thee begint de tweede helft waarin ik de Kanaries toch scherper vind beginnen. Er komt wat meer strijd in de ploeg en dat blijkt bij de tegenstander niet het geval te zijn. Zodat de mannen uit Efteling City toch de overhand krijgen. Bij de mannen van de Beeks Bergen zakt het juist wat weg en hun trainer voert ook snel wat wissels door. Dit levert echter geen verbeteringen op. Jelle H. kan lekker afwachten, zijn plan de campagne opstellen en dan gaan wisselen. Eigenlijk komen de mannen de tweede helft helemaal niet in de problemen. Maar ze score zelf ook niet ondanks dat de ruimtes en kansen toenemen. Dus na het laatste fluitsignaal is de overwinning een feit.
Een overwinning die terecht is en door het collectief is binnen gehaald. In een wedstrijd die het predikaat “ kraker” niet mag dragen. Dit is echter de verdiensten van de mannen uit Kaatsheuvel. Zij lieten zich deze week niet gek maken en legden de tegenstander hun wil op. Zeker in de tweede helft waarin ze heer en meester waren.
Dus Hilvaria naar huis met lege handen, Desk de kantine in en genieten. Op naar de volgende kraker tegen Nivo Sparta. Waarvan ik overtuigd ben dat als de mannen zo spelen als de tweede helft er iets te halen is in Zaltbommel.

Verslag: Vincent Rommens