DESK verliest El Classico

Uno Animo 1
08-12-2019

Scheidsrechter:   L. (Luc) Tissingh
We schrijven zondagmiddag 14:00u als de bal op de middenstip klaar ligt voor de Derby des berby's. DESK tegen Uno Animo. Het weerzien van de twee ploegen uit de gemeente Loon op Zand. Het is weer even geleden dat deze derby op het wedstrijdprogramma stond voor beide ploegen en dus waren de verwachtingen flink gespannen. De ploeg van trainer Kees van Loon handhaaft zich al jaren netjes in de tweede klasse en de formatie van DESK van trainer Tom Heijkoop heeft een moeilijke rentree in de Tweede Klasse.

Hopelijk spat er vandaag flink wat vuurwerk op sportpark De Klokkenberg in Loon op Zand tussen de twee ploegen uit de Tweede Klasse. Vanwege de vroege start om 14:00u stonden de vijftig bussen supporters uit Kaatsheuvel nog vast op de verzamelplaats bij het NH Hotel. Helaas vertrok deze karavaan niet richting Loon op Zand om het Geel-Blauw bij te staan tijdens deze El Classico.

Als bondsofficial Luc Tissingh fluit voor de aftrap tussen DESK en Uno Animo is het eenrichtingsverkeer richting het Loonse doel. DESK controleert het eerste kwartier en zet Uno Animo vast op eigen helft. Een mat eerste gedeelte van de derby is een feit en er zijn geen kansen te melden in het eerste deel van de eerste helft.

Na een half uur voetballen zijn er twee uitbraken te noteren. Een aanval van DESK via de rechterflank als Mounir Mamaar de bal laag voor het doel trekt en een spits mist die hem binnen tikt. Aan de andere kant een uitbraak van Uno Animo van de rechterkant. Een pegel die onderkant lat van de reclamezuil van Jack van Lier hoog over het DESK doel zeilt, zijn de enige aanvallende impulsen deze derby.

In het laatste kwartier van de eerste helft is de ploeg van Kees van Loon die het initiatief neemt. Een snelle omschakeling waarbij een crosspass op de rechtsbuiten gegeven wordt, trekt de bal hoog voor richting de tweede paal. De spits van Uno plukt de bal uit de lucht in poeiert deze ruim naast het doel van Steve Couwenberg.

Met nog een minuut of vijf op de klok krijgt Uno Animo een vrije trap vanaf de linkerkant van het veld. De vrije trap wordt hoog ingespeeld op de mee opgekomen centrale verdediger Mathijs Knapen. Steven Couwenberg komt naar de indraaiende bal, maar is te laat bij de bal en Knapen kopt de bal door op de spits van Uno die bij de tweede paal vrije in kan koppen.

Uno Animo op een 1-0 voorsprong en DESK kan weer op jacht naar de gelijkmaker. Op slag van rust krijgt Uno Animo een geweldige kans op de wedstrijd voor rust al te beslissen. Een aanval door het hart van de DESK-defensie wordt net over gekegeld en DESK komt goed weg. Via de rechterkant is het Mounir Mamaar die met een heerlijke actie op rechts door kan en de bal opnieuw hard laag voor het doel trekt. De poging van Mounir gaat voor langs het Loonse doel en mist een spits die tegen de voorzet loopt om binnen te tikken.

DESK gaat met een 1-0 achterstand de rust in.

Na rust is de derby tussen DESK en Uno Animo net zo mat als in de eerste helft. Beide ploegen creëren weinig tot een uitbraak van Uno Animo over de linkerflank. Een tackle op de bal wordt bestraft door leidsman Tissingh die de bal op de stip legt. Uno Animo komt op een 2-0 voorsprong door deze benutte pingel, waar Steve Couwenberg net als vorige week de goede hoek uit kiest. Met nog ruim twintig minuten te spelen in de tweede helft staan de Rood-Wit-Blauwen uit Loon op Zand voor en moet DESK alles op alles zetten.

Kay Kemmeren reeds in de ploeg gekomen creëert een goede kans als hij de bal vanaf links ingespeeld krijgt. Kay kapt, draait en haalt hard uit op het Loonse doel. Helaas voor Kay staat de Theebuik goed opgesteld in zijn doel en plukt deze de inzet van Kemmeren. Met nog tien minuten op de klok is het debuut van Djurre Verschut aanstaande.

De tactiek van Tom Heijkoop gaat over op een één op één defensie een vierkoppig middenveld en drie spitsen. DESK gaat vol in de aanval in de slotfase. De druk van DESK neemt toe in de slotfase. Het is Koen van Baardwijk die de kruising raakt na een heerlijk indraaiende pegel met zijn favoriete linker. Ook invaller Djurre Verschut zorgt voor extra dreiging op het Loonse doel. Djurre poeiert het leer net over de deklat van de Loonse sluitpost.

DESK blijft druk zetten maar slaagt er niet in om de Loonse defensie te verslaan. In de laatste minuten van de reguliere speeltijd krijgt DESK een pingel van de scheids na een handsbal binnen de zestien van Uno Animo. Appèl wordt niet gehonoreerd, evenals een verwijzing op de aanwezige VAR, de bal gaat op de stip.

Het is Koen van Baardwijk die de enige treffer voor DESK op het scorebord zet vanaf elf meter.

Met een 2-1 nederlaag verliest DESK deze matte derby waar weinig vuurwerk vanaf spatte. Volgende week speelt DESK de uitwedstrijd tegen de nummer 7 uit de Tweede Klasse, Rijen. De komende tegenstander van DESK legde FC Tilburg vandaag het zwijgen op en won in Tilburg met 2-5. DESK is gewaarschuwd en heeft de punten hard nodig.

Verslag: Dieter Cleijn