DESK weer met lege handen

DESK 1
Beek Vooruit 1
26-01-2020

Scheidsrechter:   J.J.L.W. (Jeroen) Quinten
De eerste competitiewedstrijd na de winter voor de ploeg van trainer Tom Heijkoop stond zondagmiddag op het programma. De nummer 9 uit de Tweede Klasse, Beek Vooruit, kwam op bezoek naar Kaatsheuvel. Voor DESK was het najaar teleurstellend. Met slechts drie gelijke spelen kon het niet van de onderste plek af komen. Een nieuw jaar, dus nieuwe kansen zou je zeggen. De selectie van DESK kende al zes afwezigen in de basis dus was het wederom puzzelen om een fitte basis op de been te krijgen.

In het eerste kwartier is het Beek Vooruit dat flink druk zet en DESK achteruit laat voetballen. Het eerste wapenfeit van DESK komt van de voet van Daan van Loon. Een diepe hoge pass wordt op Van Loon gegeven die de bal laat stuiten en daarna vol uit haalt op het Beekse doel. De keeper weet de inzet van Van Loon te keren. Na een minuut of twintig voetballen wordt een aanval van Beek Vooruit gestuit in het centrum van de DESK defensie. Een duwfout is opgevallen door de leidsman van de wedstrijd die hem op elf meter legt.

Steve Couwenberg oog in oog met de in het Oranje Zwart gehulde penaltynemer. De aanloop wordt genomen, Steve wacht, en de pingel wordt rakelings langs Steve aan de linkerkant tegen de touwen gewerkt. DESK op een 0-1 achterstand kan gelijk na de aftrap de stand gelijk trekken. Het is Koen van Baardwijk die diep gaat vanaf de rechterkant en de achterlijn haalt. Krikken in de punt van de aanval wordt door drie Oranje-Zwarten gedekt en ziet de dreigend lage voorzet van Koen uitverdedigd worden.

Niet veel later is het de aanvoerder van Beek Vooruit die zijn knie verdraaid in duel met Koen van Baardwijk. De speler kerm het uit van de pijn en wordt van het veld gedragen door de verzorgers van Beek Vooruit. In het tweede gedeelte van de eerste helft golft het spel op en neer. Een uitbraak van Beek Vooruit wordt door het hart van de DESK defensie gestoken en de aanvaller komt oog in oog te staan met Steve Couwenberg die zijn doel verkleint en op de aanvaller afstormt. De inzet wordt geweldig van richting veranderd door Steve die zijn ploeg nog in de wedstrijd houdt met een geweldige redding.

In het laatste deel van de eerste helft krijgt DESK een corner. Koen van Baardwijk legt de bal terug op Mounir Maamar. Moen legt de bal terug op Nicky van Ooijen die Daan van Loon bereikt. Daan draait de bal de zestien binnen en het is Bas van Boxtel die zijn voorhoofd net niet tegen de bal krijgt. Via de schouder van Bas kan de verdediging van Beek Vooruit uitverdedigen.

In de slotfase is DESK wel effectief. Een positiewisseling pakt goed uit. Mathijs Emmers zorgt dat hij vanaf de linkerkant naar binnen kan komen en de bal heerlijk breed kan leggen op Mounir Maamar. Mounir gooit alle frustratie in het schot en poeiert de bal snoeihard in het doel. Mounir doet het net bollen en zet DESK weer op gelijke hoogte en beloond een heerlijke aanval van DESK met een verdiende treffer.

Na 45 minuten en enkele minuten blessuretijd fluit de leidsman voor het rustsignaal. Met een 1-1 tussenstand gaat DESK de rust in.

De tweede helft is reeds tien minuten bezig en beide ploegen gaan op zoek naar een nieuwe voorsprong. DESK voetbalt aanvallend en sturen Mounir Maamar vanaf rechts diep. Mounir neemt de bal aan en geeft een heerlijke steekpass op Steven Krikken die in het centrum opstoomt. Krikken controleert de bal en ziet de doelman op zich af komen. Beheerst schuift Krikkelan de bal langs de uitkomende doelman en zet daarmee DESK op een 2-1 voorsprong.

Met nog een minuut of 25 op de klok zou je zeggen, rustig blijven en de wedstrijd gecontroleerd uitspelen. Het laatste kwart van de wedstrijd is ingegaan en DESK blijft aanvallen. Het zet de tegenstander flink onder druk en ziet de schoten uit de tweede lijn veelvuldig van richting verandert worden. Een reeks aan corners voor DESK is het gevolg. Een aanval van DESK blijft in de zestien hangen. Een ouderwetse scrimmage voor het doel van Beek Vooruit is het gevolg.

Koen van Baardwijk heeft de mogelijkheid om de 3-1 binnen te tikken, maar stuit tot twee keer toe op een Oranje-Zwarte muur op de doellijn. Tot twee keer toe wordt de inzet van Koen van de lijn gehaald. Helaas voor DESK valt de verdiende treffer niet.

Een oude voetbalwet laat weer zien dat als je zelf niet scoort de treffer aan de andere kant valt. En zo geschiedde. Opnieuw is het centrum van de DESK defensie niet bij machte om een steekpass te onderscheppen en een vlammend schot voorbij Steve Couwenberg kan voorkomen. Het is weer gelijk.

DESK gaat weer op zoek naar de voorsprong. Mathijs Emmers wordt gewisseld voor Kay Kemmeren en DESK krijgt niet veel later de deksel op de neus. Het is Rick van Enkhuizen die in duel een overtreding begaat en daarmee zichzelf en zijn teamgenoten dupeert. Van Enkhuizen krijgt de rode kaart voorgeschoteld en kan vervroegd gaan douchen. Een kaart die DESK in de slotfase van de wedstrijd tegen zal werken.

Met nog tien minuten op de klok krijgt Beek Vooruit een vrije trap te nemen op de rand zestienmeter. Het is Steve Couwenberg met een geweldige reflex die het puntje voor DESK nog in het verschiet houdt. Echter in de laatste minuut van de reguliere speeltijd wordt een bal vanaf links door Beek Vooruit in het doelgebied van DESK gedraaid.

DESK komt nu lengte een een verdediger tekort die in de lucht op kan ruimen. De bal val op het hoofd van Rick Vervaart die niet voldoende de bal weg kan koppen en verdwijnt achter Steve Couwenberg. Na 90 minuten voetballen staat DESK weer met lege handen en wacht de ploeg nog steeds op de eerste overwinning dit seizoen in de Tweede Klasse.

Volgende week staat een uitduel op het programma voor de selectie van DESK. Dan is het Roosendaal dat de tegenstander is van de ploeg van Tom Heijkoop.

Verslag: Dieter Cleijn