Vrijwilliger DESK centraal in nieuwe commissie

Dóór vrijwilligers, vóór vrijwilligers!

Het verenigingsleven kent vaak pittige uitdagingen als het om extra handjes gaat verlegen zit. Sportclubs, muziekverenigingen of de lokale carnavalsclub. Zo zal iedere vereniging het herkennen dat er vaak vrijwilligers tekort zijn om alle taken binnen de vereniging goed te kunnen uitvoeren heb je vrijwilligers nodig. Die mensen vinden én behouden is toch wel een uitdaging. Ook voor DESK. Of überhaupt uit te voeren. Van koffie schenken, terreinbeheer tot het trainen van een 8-tal.

Een clubke vrijwilligers voelde de noodzaak om de belangen te behartigen voor vrijwilligers bij DESK en om commissies te helpen bij vinden van nieuwe DESK-liefhebbers die iets willen doen.
Binnen DESK zijn we met een aantal vrijwilligers gestart om een commissie op te richten die er speciaal is vóór de vrijwilligers. Een klankbord en aanspreekpunt voor de vrijwilligers binnen DESK.

Belangrijkste doelen:
- Een voetbalclub blijven met voldoende vrijwilligers die met plezier de handen uit de mouwen steken (letterlijk of figuurlijk) op Eikendijk.
- De vrijwilliger nog meer waarderen door ze aandacht te geven. Een luisterend oor, meedenken in mogelijkheden en zoeken naar mogelijke oplossingen
- Creëren van een fijne cultuur bij DESK waarbij de vrijwilliger zich gehoord en gesteund voelt.
- Continuïteit en voortbestaan van commissies te waarborgen, wanneer vrijwilligers plotseling uitvallen en/of stoppen

Wat doet de commissie niet?
De commissie bemoeit zich niet inhoudelijk met bijvoorbeeld het aanstellen van een hoofdtrainer, het regelen van de bardiensten of welke kalk er voor de belijning op de velden nodig is. Het nieuwe orgaan benut het netwerk en houd ogen en oren geopend om alle functies binnen de vereniging op een zo'n prettige en comfortabele manier uit te voeren.

De vrijwilligerscommissie is afgelopen maand geformeerd en kent bekende Dessers en échte clubmensen.

- Steffie Mertens (tijdelijk / Bestuurslid communicatie)
- Rianne Verschut – Thelosen (tijdelijk / DESK bestuurslid secretaris)
- Jeanette v/d Linden
- Stephanie Hoefnagel
- Dieter Cleijn

Hoe helpen we? Voorbeelden
Het kan zijn dat er accommodatie vrijwilligers het werk als fysiek zwaar ervaren en daarbij incidenteel spierballen nodig hebben. Vraag het de commissie en we gaan voor je op zoek.

Ook kan het voorkomen dat een commissie tijdelijk extra hulp nodig heeft bij aanvang van het seizoen. Denk daarbij aan een beginnende jeugdtrainer die even op weg geholpen moet worden

Vrijwilligersbestand
Voorzitter van DESK, Ed van Ham, heeft Dieter Cleijn gevraagd om een eerste inventarisatie te maken van het complete vrijwilligersbestand binnen DESK. Uit deze inventarisatie kwam naar voren dat de druk het hoogst is bij de commissies Accommodatie en Horeca.

Blijkbaar vindt het gros van de DESK-leden het nog steeds leuker om langs de lijn te staan of te voetballen, dan te helpen op het park of om voor de bar te staan in plaats van achter.... Logisch. Dat is ook het allerleukste. Maar vraag het na bij de commissies, klusjes doen op Eikendijk én een middagje bardienst is ook echt superleuk en heel dankbaar werk.

Zonder de toppers van Horeca en Accommodatie geen strakke grasmat of heerlijk schuimend bier van de tap.

Laat je horen!
Aangezien de commissie grotendeels bestaat uit 40+' ers, is er behoefte aan jeugd in de nieuwe commissie. Ben jij tussen de 20-30 jaar en voel jij je geroepen om binnen de club een stem en aanspreekpunt te zijn met Dieter, Steffie, Stephanie, Jeannette en Rianne, laat het ons weten.
Eventueel ook om incidenteel een project tijdelijk te ondersteunen met jouw kennis, know-how en netwerk.

Mocht je geïnteresseerd zijn in onze commissie en heb je een vraag of uitdaging, neem gerust contact met ons op via vrijwilligers@vvdesk.nl of spreek ons aan bij DESK. Wij zijn er regelmatig te vinden.

Nogmaals, we zijn gestart met deze enthousiaste groep vrijwilligers om onze vrijwilligers van DESK meer aandacht te geven en ze daarbij te ondersteunen. Mocht je dus vragen en/of opmerkingen hebben en niet weten waar je terecht kunt met jouw vraag of uitdaging, stuur ons gerust een bericht via vrijwilligers@vvdesk.nl

Sportieve groet,
Jeanette, Steffie, Stephanie, Rianne en Dieter

DESK JO12-1 - sv Reeshof JO12-1 (3-1) Zaterdagochtend 20 april staat de kraker tegen sv Reeshof op het programma voor de mannen van… Meer >