DESK JO12-1 debuteert met zege in Eerste Klasse

Gloria UC JO12-1
28-10-2023

DESK JO12-1 - Gloria UC JO12-1 (3-2)

Het team van DESK promoveerde na een ongeslagen reeks van wedstrijden in de Tweede Klasse naar de Eerste Klasse. De eerste wedstrijd voor het debuut van de mannen van trainers Roel Wagemakers en Dieter Cleijn was tegen mede-promovendus Gloria UC. De tegenstander uit Baarle-Nassau kende ook een uitstekende reeks met één gelijkspel en louter overwinningen in de Eerste Klasse. Een interessant treffen dus tussen beide promovendi.

De bal rolt als scheidsrechter Robin de Fijter, fluit voor de aftrap. Daar zou hij iets mee moeten gaan doen, met fluiten. Het zijn de bezoekers die proberen DESK achteruit te drukken op eigen helft. Het is Giovanni die het eerste schot lost van DESK in de Eerste Klasse. De goalie uit Baarle-Nassau weet de inzet van Vanni te keren, maar het is spits Jaylen Wegman die de score opent en DESK op een 1-0 voorsprong zet.

De wedstrijd gaat op en neer en het middenveld en de defensie van DESK hebben genoeg weerstand tegen de opponent uit Baarle-Nassau. Een vlammend schot van Gloria UC wordt geweldig uit het doel gebokst door Tycho Gorter, die 's middags met Pake mee naar Heerenveen mag voor een wedstrijd in de Eredivisie.

DESK zet goed druk en weet de aanvallen van Gloria UC voor alsnog goed tegen te houden. Een positiewisseling in de achterhoede van DESK met Dirk Vloemans centraal achterin in de plaats voor Thijmen de Fijter pakt uitstekend uit. Dirk staat zijn mannetje en behoudt goed het overzicht.

Deze week twee zieken tijdens het trainen in de personen van Luuk Pöttgens en Thijmen de Fijter. De boys misten een training en kunnen flink aan de bak in de Eerste Klasse.

Een aantal corners verder in het eerste kwart voor DESK en een positief percentage balbezit voor de ploeg van DESK geeft de thuisploeg moed. Toch blijft het uitkijken geblazen voor de bezoekers. Een gevaarlijke aanval wordt op de paal geprikt buiten bereik van Tycho Gorter en de bal rolt het veld terug in. Thijmen de Fijter ruimt op.

Na de eerste time-out blijft DESK goed voetballen. Bij vlagen worden de combinaties en het door bewegen goed uitgevoerd. Het trainen op inpassen en door bewegen lijkt zijn vruchten of te werpen. Dio Cleijn vanaf de rechterkant weet Giovanni in de punt van de aanval te bereiken. Giovanni draait open en legt de bal voor zijn rechter. Vervolgens haalt Vanni hard uit richting het doel van Gloria UC. Het vlammende schot zeilt net naast de kruising en gaat naast.

Een uitbraak van Gloria UC valt voor de voeten van de rechtsbuiten uit Baarle Nassau. Een hard lage voorzet wordt door Thijmen tegen de touwen gewerkt. De verdediger van DESK wint daarmee een Playstation-kaart na het maken van de treffer. Helaas wel in eigen doel en daarmee is de stand weer gelijk. Aanvoerder Maurits de Wijs weet zijn medespelers goed te bereiken en verzet veel "vuil werk" op het middenveld. Maurits die tijdens de training nog hard ten val kwam weet het middenveld weer heer en meester te maken.

Dio Cleijn strooit met passes en zet daarmee de aanvallers van DESK oog in oog met de doelman van Gloria UC. Eerst is het Loek Agterberg op aangeven van Dio die een-op-een door kan richting het doel en DESK naar een voorsprong kan prikken. Helaas is het schot van Loek recht op de goalie en blijft de stand gelijk.

Niet veel later geeft Dio weer een heerlijke steekpass. Nu is het Giovanni Soijer die oog-in-oog met de doelman staat. Alweer is het de doelman van Gloria die het scoren voorkomt. Op slag van rust opnieuw een reuze kans voor Loek om DESK weer op voorsprong te schieten. Het puntertje van Loek wordt door de sluitpost gepakt.

Na rust golft het spel op en neer en blijft de spanning in de wedstrijd. DESK valt aan en creëert kansen. Gloria UC is in de omschakeling levensgevaarlijk, maar de defensie van DESK staat goed zijn mannetje.

Het laatste kwart is aangebroken en DESK komt weer op voorsprong. Dio weet opnieuw een speler goed weg te steken. Jaylen Wegman neemt de bal aan en schuift de 2-1 in het doel. DESK weer op voorsprong komt bijna op 3-1.

Dio Cleijn komt van rechts half naar binnen en poeiert de bal op het doel. Het zijn de vingertopper van de goalie die Dio het scoren doet beletten. Dan Landzaat aan de rechterkant van het veld bikkelt hard en weet menig opbouw te verstoren.

Toch weet de tegenstander er toch uit te komen en steekt de as over. Ongehinderd loopt de tegenstander richting het doelgebied van DESK. Een scrimmage voor het doel van Tycho en uiteindelijk een speler van Gloria die zijn grote teen tegen de bal prikt en daarmee de stand gelijk trekt.

Een spannende slotfase gaat in als beide ploegen nog voor de overwinning lijken te gaan. DESK in de slotminuut in de aanval. Maurits de Wijs de even daarvoor kort gewisseld werd weet Dio in te spelen. Dio trekt vanaf de rechterhoek van het veld naar binnen en poeiert de bal stijf in de kruising in de korte hoek.

Een geweldige treffer voor DESK en een heerlijke overwinning tijdens het debuut van DESK JO12-1 in de Eerste Klasse. Volgende week reist de ploeg af naar Teteringen voor een uitduel tegen DIA. Hopelijk houdt DESK deze vorm en kan het komende week hard trainen voor de volgende wedstrijd.

Foto's en verslag: Dieter Cleijn