Dames van DESK missen scherpte in slotfase

DESK VR3
SC 't Zand VR2
09-12-2023

DESK VR3 - t Zand VR2 (4-5)

De ploeg van André Zwaans, Maikel van Laerhoven en Ed Jambon kent nog superstart van de competitie. Van de zes duels werden er een gelijk gespeeld tegen de dames van BLC en eentje gewonnen tegen de Wespen van SSC'55. De overige vier duels gingen ten onder met twee keer 4-1 en twee keer 2-0. De dames van DESK moeten hun draai nog zien te vinden met de versterkingen die uit de MO17 van vorig seizoen zijn gekomen.

Een flinke selectie speelsters had zich gemeld voor het treffen met de dames van 't Zand. Maar liefst 18 speelsters stonden zaterdagavond op papier klaar om te strijden voor de drie gewenste punten. Zondagochtend werd het aantal aanwezige speelsters nog aangepast en startte DESK VR3 met een sterk elftal.

Allereerst feliciteren we de leidsman van de wedstrijd, Ed van Ham. Deze is recentelijk opa geworden van een kleinzoon. Veel gezondheid en geluk toegewenst vanuit de persruimte van DESK. Het inschrijfformulier van de ledenadministratie kan op de post naar het aspirant jongste DESK-lid.

Ook vanuit Kaatsheuvel-Zuid komen de ultra's met DESK-paraplu naar de Eikendijk getogen. Mooi om te zien dat de supporters van de clubs uit te Kets elkaar steunen bij de wedstrijden.

De bal rolt en het zijn de bezoekers uit Tilburg die al vroeg profiteren van een communicatiefout in de achterhoede van DESK. De behendige linksbuiten van 't Zand duikt achter de verdediging van DESK op en prikt de openingstreffer achter sluitpost Kenza Netten.

Kenza heeft geen kans op het puntertje in de verre hoek en vist de bal uit het net. Even later is het opnieuw de scherpte die ontbreekt bij het uitverdedigen van DESK. Een vroege 0-2 achterstand is een feit en DESK is nog niet bij de les.

De ploeg van Andre Zwaans toont karakter en zet kort na de 0-2 de aansluitingstreffer op het scorebord. Het is Gea Mertens die met een bekeken schot de keepster uit de Reeshof weet te passeren, nadat de afgeslagen corner op de pantoffel van Gea belandt.

Kort daarna wordt de stand weer gelijk getrokken. Maryze Zembowicz wordt perfect aangespeeld, nadat Lotte Brouwers op de brommer er vandoor gaat. Lotte geeft de bal vanaf links breed op Maryze, waarna de juriste van de DESK Dames de gelijkmaker tegen de touwen jaagt.

Met een 2-2 tussenstand is DESK weer wakker en gaat het op zoek naar de voorsprong. Gea Mertens legt de bal breed op Maryze die hem vervolgens bij Lotte Brouwers bezorgd. Het schot van Lotte wordt gekraakt door de defensie uit de Reeshof en een corner volgt.

't Zand ruimte op en de bal gaat uit. Even tijd voor een tactische wissel door Andre Zwaans. Nova Kuysten verlaat het veld voor Linda Kemmeren die in de punt van de aanval gaat spelen.

De tegenstander neemt het initiatief weer over en gaat met behulp van de links buiten op zoek naar de voorsprong. Een diepe bal valt achter de verdediging van DESK, waarna een een-op-een situatie ontstaat tussen Kenza Netten en de linksbuiten van 't Zand. Kenza komt uit haar doel gesprint en weet de bal voor de voeten van de aanstormend aanvalster weg te schieten. Beide speelsters raken elkaar en helaas moet Kenza er met een blessure aan de bovenkant van haar voet vanaf.

Romy van Laerhoven neemt de plaats onder de lat in voor de geblesseerde Kenza Netten. DESK komt bijna op voorsprong als Maryze een heerlijk schot richting de kruising verstuurd. De keepster van 't Zand ranselt de bal uit de bovenhoek.

Op slag van rust is het DESK dat op voorsprong komt. Lotte Brouwers legt de bal breed op Linda Kemmeren. Linda legt de bal terug op Maartje de Jong die deze heerlijk over de goalie van 't Zand weet te poeieren. De boogbal van Maartje valt na een meter of twintig heerlijk in het doel en DESK staat op 3-2.

Na de rust een flink aantal wissels in het team van DESK.

Na rust is het Eva Berfello die de positie onder de lat in neemt. Gelijk is het spannend als er een ouderwetse scrimmage voor het doel van DESK plaats vindt. Gelukkig voor DESK wordt de bal na de scrimmage opgeruimd en is het gevaar geweken. Nadat het gestopt is met zachtjes regen en het met bakken uit de lucht komt, vallen ook de doelpunten op Veld C aan de Eikendijk.

Het is opnieuw Maryze Zembowicz die bijna een treffer op het wedstrijdformulier zet met een heerlijke poeier op de lat. Linda Kemmeren is er in de rebound als de kippen bij en prikt de 4e treffer voor DESK tegen de touwen.

Met een 4-2 tussenstand en nog een klein kwartier te spelen kan het bijna niet meer mis gaan voor de dames van DESK zou je zeggen. Dat zou je zeggen ja, want de aansluitingstreffer hangt alweer tegen de touwen. Op de hoge bal van afstand heeft Eva Berfello geen antwoord en moet DESK alle zeilen bij zetten om de marge van 1 doelpunt te bewaken.

Met nog enkele minuten op het uurwerk van Ed van Ham valt dan toch de gevreesde gelijkmaker. De stand is met nog een paar minuten op de klok gelijk. Met een 4-4 tussenstand gaat DESK the dying seconds in. Een aanval van 't Zand wordt achter Guusje Grootswagers geprikt. Guusje die als vierde goalie in deze wedstrijd fungeert, heeft Eva Berfello afgelost onder de lat. Helaas kan Guusje het bekeken schot niet keren en verliest DESK in de laatste minuut van 't Zand.

De dames blijven gedesillusioneerd achter en zien een teleurstellende eindstand na 90 minuten voetballen branden op het scorebord. Helaas ontbrak het aan scherpte en zal het fanatiek moeten gaan trainen voor de volgende wedstrijd. Volgende week zaterdag 16 december staat een loodzware opgave voor DESK op het affiche. Om 12:15u staat de aftrap tussen de nummer twee van de competitie, Zwaluw VFC, en de nummer voor laatst DESK op het programma. Erbij zijn is meemaken!
Support your locals.

Foto's en verslag: Dieter Cleijn