Donkere wolken boven de Eikendijk

Sparta'30 1
04-11-2023

DESK - Sparta'30 (1-2)

Dit seizoen wist DESK nog niet spetterend uit de startblokken te komen in de competitie. Daar het vorig seizoen nog mee deed om het kampioenschap is het dit seizoen nog verre van deze aspiratie. Na een nipte overwinning in Eethen tegen GDC, verloor het thuis met 4-2 van SCO en zakte het vorige week uit in Heukelum door het ijs. Vandaag de subtopper tegen Sparta'30 die voorafgaand aan de wedstrijd vierde staat na vijf duels met acht punten.

De aftrap is om 14:45u als de pupil van de week als eerste voor DESK het doelpunt op het scorebord zet. DESK in start in de eerste minuten met druk vooruit. Mees v/d Pfff poeiert de bal over het doel als hij de bal teruggelegd krijgt en kan uithalen op het Spartaanse Doel.

Tegenstander Sparta'30 is niet voor niets naar Kaatsheuvel gekomen. Een vrije trap die naast zeilt, een corner en een balletje net naast zijn de eerste kansen voor de bezoekers uit Andel.

Mees Weeland gaat er aan de linkerkant van het veld vandoor en trekt de zestienmeter binnen. Mees legt de bal af op Djurre Verschut die de bal aanneemt, naar binnen trekt en een laag schot op doel lost. De inzet van Djurre wordt gekeerd door de goalie van Sparta'30 en door de defensie uit Andel opgeruimd.

Even later loopt het dun door de broek bij Stijn Bergmans die een hoge bal verkeerd in schat en een ketser van jewelste maakt. De rechter vleugelspits van Sparta'30 gaat een-op-een richting het doel van Sander Dijst. Oog in oog met de aanval weet Sander de inzet knap te keren en voorkomt daarmee een treffer.

Als de wedstrijd een half uur gevorderd is, komt DESK op een 1-0 voorsprong. Mitchell Bastianen is er vandoor aan de rechterkant van het veld. Mitta gaat goed door en wordt in de hoek van de zestien vast gezet door de defensie van Sparta'30. Toch weet Mitta een afgemeten voorzet op de inlopende Mees Weeland te geven. Mees Weeland duikt bij de eerste paal voor zijn tegenstander en knikt de bal tegen de touwen.

Een duel op het middenveld wordt pittig ingezet op Mitchell Bastianen. Mitchell blijft geblesseerd achter op de middenlijn als een vliegende tackle op de bal het onderbeen van Mitchell raakt. Gelukkig voor DESK kan Mitta na een behandeling van de fysio weer door.

Sparta'30 weer in de aanval via de rechterkant van het veld. Een heerlijke krul op het doel van DESK belandt in de handen van Sander Dijst die een tegentreffer weet te voorkomen.

In het laatste kwartier is het Tom Rommens die de tweede treffer voor DESK aangereikt krijgt. Helaas verzuimd de spits van DESK dodelijk doeltreffend te zijn en keert de doelman van Sparta'30 de inzet van Rommens. De rebound daarna is voor Mees Weeland. Mees, die op doel kan vlammen, besluit het balletje breed op Djurre, die op de elfmeterstip vrij staat, te geven. Helaas is de pass onzuiver en kan de verdediging weer opruimen. Kort daarna opnieuw een poging van DESK. Nu van de voet van Djurre Verschut die de bal hard naast de kruising poeiert.

Met een magere 1-0 voorsprong gaat DESK de rust in. Na de onderbreking is het Mathijs Emmers die de bal heerlijk in de voet gespeeld krijgt op een meter of vijfentwintig in het midden op de helft van de tegenstander. De poeier van Emmers vlamt snoeihard naast het doel en had een betere eindbestemming verdiend dan nu een ketser tegen een reclamebord.

De tegenstander uit Andel wordt sterker en zet DESK flink onder druk. Een afstandsschot spat keihard op de deklat buiten bereik van Sander Dijst. Het volgende gevaar is alweer een feit als we bijna het laatste kwartier van de wedstrijd in gaan. Een aanval over de as van het veld wordt gestopt in de zestien. De aanvaller wordt gehaakt binnen het strafschopgebied en scheidsrechter wijst naar de penaltystip.

Sander Dijst wordt van elf meter geklopt en DESK kijkt tegen de gelijkmaker aan. Met nog een klein kwartier op de klok verlaten Thijn van Riel en Mees Weeland het veld voor Bart Huis in 't Veld en Kaya van Wanrooy die voor frisse creativiteit moeten zorgen in de ploeg van DESK.

Een crosspass van Sparta'30 vanaf de linkerkant van het veld naar rechts valt achter de verdediging van DESK. De rechtsbuiten van Sparta'30 neemt de heerlijke pass aan, trekt naar binnen poeiert de bal hard op het doel van Sander Dijst. Het is de sluitpost van DESK die zich weer onderscheidt en een treffer van Sparta'30 voorkomt.

DESK is gewaarschuwd en enkele minuten later krijgt het dan toch de deksel op de neus als Sparta'30 de defensie van DESK te slim af is. Met een 1-2 achterstand en nog tien minuten op de klok probeert DESK nog een slotoffensief. Dylan Roovers is reeds gewisseld van Noah Raaijmakers die voor meer lengte in de lucht kan zorgen.

Lange ballen worden de zestien in gepompt van de tegenstander uit Andel. Mitchell Bastianen nog met een poging vanaf randje zestien, maar de keeper van Sparta'30 weet het vlammende schot te pakken.

Na negentig minuten spelen pakken de donkere wolken boven de Eikendijk zich samen en verliest DESK voor de derde keer op rij. Het zakt naar een teleurstellende zevende plaatst in de Derde Klasse. DESK kan zonder te spelen nog drie plaatsen zakken. De ploegen van sv OSS, ONI en Woudrichem hebben nog een wedstrijd tegoed en bij winst gaan deze DESK voorbij op de ranglijst.

Er zal iets moeten veranderen om de titelaspiratie van vorig seizoen weer te kunnen pakken. Volgende speelronde speelt het uit tegen Altena, de nummer laatst van de Derde Klasse. Hopelijk neemt DESK daar de volle buit mee terug naar de Kets.

Foto's en verslag: Dieter Cleijn