DESK - Zwaluwe

DESK 1
Zwaluwe 1
23-09-2023

Half Augustus starten de Geel-Blauwe aan de voorbereiding van dit voetbalseizoen. Buiten een nieuwe extra keeper was de grootste verandering de gezichten die voor de groep staan. Ronald Boudewijns en Kevin van der Kaaij zijn dit seizoen de verantwoordelijken voor de trainingen en wedstrijden. Een seizoen waar de harde kern hoge verwachtingen heeft en waar deze heren gewoon lak aan hebben en zoals het hoort het op hun manier een goed team neer willen zetten. Nu zijn trainers net zo goed als dat ze spelers materiaal hebben en is het aan hun om daar het optimale uit te halen. Na een aantal trainingen en oefen wedstrijden, waar onder drie keer winst in de beker, denk ik al wel dat ze de harde kern niet gaan teleur stellen.

Op de eerste herfst zaterdag van dit jaar is het eindelijk dan zover dat de competitie begint. De staf kan door schorsingen en blessures niet beschikken over een vijftal spelers, maar doordat de groep zo groot is lijkt het geen onmogelijke puzzel voor de heren. Op de kalender staat vandaag het treffen tegen vv Zwaluwe. Twee seizoen geleden trakteerde ze de mannen nog op een een nederlaag in de beker, maar verder eigelijk een relatief onbekende ploeg. Na de warming up komen dan de 22 strijders het veld op onder leiding van de scheidsrechter van dienst. Deze heeft in het verleden al eens een wedstrijd van Desk gefloten en ik heb aan die wedstrijd geen warme gevoelens over gehouden, maar voorruit ook hij heeft zijn leven misschien verbeterd. Al snel na het eerste fluitsignaal hebben de barhangers en notoire laatkomers pech want al na vier minuten is het raak. Mees Weeland rond een goed opgezette aanval over links doeltreffend af en kan zijn eerste van deze competitie op zijn naam zetten. Een geweldige start dus, een bijkomstig voordeel is dat Zwaluwe zo zijn aftrap nog eens kan trainen. Nadat zijn weer begonnen waren aan de wedstrijd was er tijd gevonden om door beide partijen hun organisatie eens weg te zetten. Dit gebeurde en al snel was duidelijk dat Desk het veld overwicht creëerde en dat ze plan waren de drie punten in hun tas te steken. Enige smet op de eerste helft was het geblesseerd uitvallen van Jasper, die met een onwelwillende hamstring het veld moest verlaten. Met een 1-0 voorsprong werd ook de rust bereikt en konden de kleedkamers opgezocht worden.

Na de de rust, waarin beide trainer een wissel doorvoeren, gaat het wedstrijd beeld onveranderd verder. Degelijk en zakelijk voetbal van vooral Desk en Zwaluwe die keurig zonder gekke dingen door probeert te voetballen, maar duidelijk het veld overwicht niet kunnen pakken. Dat ze dit overwicht niet kunnen pakken is naar mijn mening wel de verdiensten van de Geel-Blauwe, waar met name het gehele middenveld een zeer sterke wedstrijd speelde en waar de verdediging van Desk ook niet aan kadootjes weggeven dachten. Het wachten is dan eigelijk op meer doelpunten. Maar daar hoefden we niet lang op te wachten en de tweede en derde viel dan ook nog in het netje. Terwijl de keeper zijn doel op het gemakkie kon schuren en in de grondverf kon zetten. (Laten we hopen dat hij nog genoeg tijd krijgt in de komende wedstrijden om zijn doel af te lakken)

Al met al een degelijke wedstrijd, waar de trainers nog wel wat verbeter punten gezien zullen hebben. Een wedstrijd waar wat mij betreft elke middenvelder Man of de Match had kunnen zijn. En omdat Nederlanders toch altijd wat te klagen moeten hebben er meer gescoord had kunnen worden. Ook is duidelijk geworden dat kramp niets met te weinig drinken te maken heeft, want drinken doet Mees Weeland altijd genoeg. Nu maakt een Zwaluw nog geen zomer, maar vol vertrouwen gaan de mannen volgende week naar Oni en laat deze overwinning er een zijn van een lange reeks.