DESK heer en meester in voetbalhoofdstad van Nederland

SV Unitas'59 JO8-1
05-10-2019
08:45

Nondejû wat was het vroeg verzamelen deze zaterdagochtend langs de Midden-Brabantweg voor de jongens van DESK JO8-1. De ploeg van trainers Van Iersel en Blok vertrokken in karavaan toen het nog donker was. De uitwedstrijd tegen Unitas'59 in de voetbalhoofdstad van Nederland, Eindhoven, stond op het programma. Een sterke tegenstander voor de jongens van DESK.

Enige afwezige vandaag was Luuk Pöttgens die een weekendje weg was en voor de rest was het hele team compleet. Op het doel in de eerste helft Siem Blok. De achterste linie bij DESK werd bezet door Raf de Vreeze, Cliff Sikkers, Maurits de Wijs en Dio Cleijn. En op het middenveld en in de aanval stonden Julian van Heumen en Djeno van Iersel in de eerste helft.

DESK staat klaar en heeft de handen geschud met de tegenstander op Sportpark Bokt in Eindhoven. Een psychologische overwinning als DESK de tos heeft gewonnen en mag aftrappen voor de start van de wedstrijd. Het is DESK dat direct in de aanval trekt. Binnen een minuut gaat een snelle combinatie tussen Raf, Julian en Djeno vol op de kruising vanaf de rechterkant. Unitas'59 is gelijk wakker geschud na een geweldige start van DESK.

Unitas laat zich niet uit het veld slaan en krijgt twee goede kansen op het doel van DESK. Het is doelman Siem Blok die de 0 in de beginfase van de wedstrijd weet te houden met twee uitstekende reddingen. Niet veel later is het DESK in de omschakeling dat dodelijk effectief is. Siem Blok trapt de bal richting Cliff. Cliff Sikkers geeft vervolgens een heerlijke pass op Djeno die vol in de sprint richting het Eindhovense trekt en de bal snoeihard tegen de touwen jankt.

Even later is het Raf de Vreeze die in het drukke doelgebied van Unitas het leer uiteindelijk over de doellijn weet te schieten en de stand voor DESK naar een 0-3 voorsprong tikt. In deze fase is DESK heer en meester en zet het de tegenstander flink onder druk. Er wordt kort gedekt en prima gecombineerd door de mannen van DESK. Dio Cleijn met een schot vanaf links, wordt van richting verandert en gepromoveerd tot corner.

Cliff Sikkers achter de bal, dribbelt in en haalt snoeihard uit richting de korte hoek. De doelman van Unitas krijgt het leer vol op zijn appel en de bal verdwijnt in het doel. De kanonskogel van Cliff heeft wat tranen op het gezicht van de goalie veroorzaakt, maar gelukkig kan de doelman verder met keepen nadat hij even getroost is.

Unitas probeert er nog wel uit te komen, maar DESK geeft weinig tot niets weg in de achterhoede voor de goal van Siem Blok. Maurits de Wijs aan de rechterkant dribbelt een uitbal in. Maurits passt de bal in op Cliff, welke de bal diep stuurt op Djeno van Iersel. De kleine stuiterbal van onze hoofdtrainer zet zijn derde treffer op het scorebord en mag na de wedstrijd de bal in zijn tas meenemen, na het behalen van de loepzuivere hattrick.

Met een 0-5 ruststand gaan beide ploegen de voorbereiding op de tweede helft in. Een wissel in het team van DESK. Dio Cleijn neemt plaats onder de lat en Siem Blok gaat in de punt van de aanval spelen. DESK gaat door waar het de eerste helft mee geëindigd was, namelijk: goed combinatiespel en vlijmscherp aanvallen. DESK krijgt een corner vanaf de linkerkant. Een combinatie tussen Cliff en Julian doet de bal bij Raf belanden. Raf heeft deze week goed naar PSV gekeken en met name naar het doelpunt van Pablo Rosario. Raf schiet op identieke wijze de bal via de voet van een tegenstander hoog op het doel van Unitas. De goalie gaat naar de bal toe, maar het is Siem Blok die het laatste tikje geeft en daarmee de riante 0-6 op het bord zet.

DESK gaat opportunistischer voetballen en vergeet mee terug te verdedigen, waardoor Unitas eenvoudig van de ruimtes gebruik maakt. De tegenstander van DESK zet doelman Dio Cleijn aan het werk. Een gevaarlijke pegel gaat op het doel van DESK. De poging van Unitas wordt uitstekend weg gerost door de blonde goalie van DESK. Een achterbal voor DESK is het vervolg. Dio Cleijn neemt de achterbal en krijgt een assist op zijn naam geschreven als de uittrap bij Julian belandt en binnen geschoten wordt door de kleine Van Heumen. Tussenstand 0-7.

Niet veel later is het DESK opnieuw, wat van achter uit goed opbouwt via Raf en Cliff. Julian opnieuw trefzeker als hij een diagonale bal ingespeeld krijgt en deze onhoudbaar voor de goalie uit Eindhoven tegen de touwen jaagt. Met een verschil van 8 doelpunten is het Unitas dat iets terug doet. De ploeg van DESK staat flink te slapen als Unitas over de rechterflank door kan komen en zonder gehinderd te worden op het doel van Dio kan schieten. De bal verdwijnt buiten bereik van de Cleijne doelman.

Niet veel later wordt Unitas opnieuw niet tegen gehouden en kan de ploeg uit Eindhoven opnieuw uithalen. De bal verdwijnt in de verre hoek, buiten bereik van Dio. De stand is inmiddels 2-8 als Siem Blok er aan de linkerkant vandoor kan. Siem lobt de bal heerlijk over de doelman en brengt DESK op een 9-2 voorsprong. Djeno van Iersel is dichtbij zijn vierde treffer van de ochtend, maar het vlammend schot spat terug via het aluminium het veld in.

Unitas geeft in de slotfase nog gas en zet de defensie van DESK flink onder druk. Dio redt tot twee keer toe een gevaarlijk afstandsschot van Unitas, maar wordt door zijn ploeg niet goed genoeg ondersteunt. Het is Unitas dat in de slotfase nog een derde treffer op het scorebord zet en daarmee de eindstand op het scorebord zet.

DESK gaat met drie gewonnen wedstrijden aan kop in de Hoofdklasse en heeft nu twee weken rust om zich voor te bereiden op de eerst volgende wedstrijd op
26 oktober tegen de Bossenaren van Wilhelmina '26. Komende twee weken hard trainen om de ploeg scherp te houden en zo de uitstekende vorm vast te houden voor de rest van de competitie.

Verslag: Dieter Cleijn