DESK blijft met enorme kater achter

DESK 1
SC Kruisland 1
03-11-2019

Scheidsrechter:   N. (Nihat) Babat
We schrijven zondagmiddag 3 november op een miezerige Eikendijk waar de spelers van DESK en Kruisland de handen hebben geschud en begonnen zijn aan de wedstrijd. De ploeg van trainer Tom Heijkoop is gebrand op de eerste drie punten van dit seizoen en start gelijk goed. Het zet Kruisland snel vast en combineert aanvallend goed. Rick Vervaart komt in de beginfase van de wedstrijd de zestienmeter binnen stormen, speelt de keeper voorbij en wordt naar de zijkant van de zestien gedrongen. Mounir neemt over en legt de bal terug op de inkomende Timo van Kuijk die vol uit haalt op het doel van Kruisland. De keeper intussen weer op zijn positie onder de lat weet de doelpoging van Van Kuijk tot corner te tikken.

Een goed begin van de wedstrijd waar DESK fel en aanvallend uit de startblokken komt. In de twaalfde minuut wordt Koen van Baardwijk op de rand zestienmeter tegen het natte gras gewerkt. DESK krijgt een vrije trap op een interessante positie. Mounir Mamaar en Van Baardwijk beiden achter de bal zien de muur gepositioneerd worden door de goalie van Kruisland. De scheidsrechter fluit en het is Koen van Baardwijk die de bal heerlijk om de muur in de verre hoek jankt met zijn linker.

DESK al vroeg op een 1-0 voorsprong. Kruisland nog weinig in het stuk voorgekomen mag zijn doelman bedanken na de wedstrijd als een indraaiende bal van Mounir Mamaar bijna bij de tweede paal binnen getikt wordt. De goalie weet de gevaarlijke bal tot corner te verwerken. De wedstrijd gaat verder en de duels op het natte hoofdveld zijn mannelijk.

In de slotfase van de eerste helft wordt Kruisland sterker. Een pegel op het doel van DESK wordt via de vingertoppen van Steve Couwenberg op de lat getikt. Steve voorkomt de gelijkmaker na een uitstekende redding op deze harde poeier. DESK weer op scherp en Koen van Baardwijk opnieuw gevaarlijk van de kant van DESK. Mounir Mamaar zorgt met uitstekend voorbereidend werk dat Koen van Baardwijk de bal terug gelegd krijgt en met links op doel kan vlammen. Het schot van Koen zeilt over het doel van Kruisland en de scheidsrechter fluit voor de rust.

Met een 1-0 voorsprong gaat DESK de kleedkamer in.

Direct na rust is het Kruisland met een schuivertje naast het doel van DESK wat in de eerste minuut te noteren valt. Nog geen drie minuten gespeeld in de tweede helft is het Ronny de Bresser die tegen zijn tweede gele kaart op loopt en vervroegd kan gaan douchen. DESK moet de gehele tweede helft dus met tien man verder.

Niet veel later na het vertrek van Ronny is het Koen van Baardwijk die zichzelf heerlijk vrij kapt op eigen helft. Twee spelers van Kruisland stuurt hij het bos in en ziet Mounir Mamaar op rechts vertrekken. Een heerlijk balletje van Van Baardwijk leidt de counter in van DESK. Het is Mounir Mamaar die op zijn brommer richting het doel van Kruisland sprint. Mounir op volle snelheid, met de bal aan de voet, sprint de zestienmeter binnen en ziet de doelman uit het doel komen. Mounir blijft rustig en prikt het leer beheerst in de verre hoek.

DESK met tien man op een verdiende 2-0 voorsprong. De ploeg knokt hard en vecht voor elkaar voor de eerste drie punten. Tijdens de counter van DESK is Rick Vervaart geraakt en ligt al enige tijd op de grond. Verzorger Marc Janssen komt het veld in als verzorger, maar wordt weer terug gestuurd door de scheidsrechter. Het is de verzorger van Kruisland die het veld in komt en Rick aan zijn hoofd behandelt.

Even later wordt Kruisland sterker. Een corner van Kruisland blijft in het vijfmetergebied hangen en valt voor de voeten van een tegenstander. Deze jaagt de bal zo hard richting het DESK-doel dat deze bij FarmCamps De Smulhoeve in de wei belandde. Als er een tent gesneuveld is kunnen ze het bonnetje indienen bij Kruisland.

Kruisland komt steeds meer aan voetballen tegen de tien man van DESK. Een balletje wordt vanaf de rechterkant in gedraaid richting het doel van Steve. Bij de tweede paal valt de bal achter de defensie van DESK en wordt de voorzet tegendraads over Steve in de verre hoek gekopt. De aansluitingstreffer is een feit en DESK moet vol aan de bak om de voorsprong tegen de elf van Kruisland weten te behouden.

DESK blijft verzorgt voetballen en tart de goalie van Kruisland. Een gruwelijke pegel van een meter of dertig vertrekt van de voet van Mounir Mamaar. De doelman van Kruisland ziet de harde pegel van Mamaar op zich af komen en weet met zijn vingertoppen, die nu nog na gloeien, de bal over de lat te tikken.

Met nog een paar minuten op de klok en de winst in het verschiet is invaller Steven Krikken dichtbij een treffer. Een vrije trap van Koen van Baardwijk valt heerlijk op de knoest van Krikken die hoog boven de Kruislandse defensie uitsteekt. De kopbal van Krikken gaat net over het doel richting de verre hoek. Inmiddels is de blessuretijd in gegaan als Kruisland toch de gelijkmaker weet te forceren.

De emoties vliegen hoog op als het nog erger wordt voor DESK en ver in blessuretijd de ploeg met lege handen staat als de 2-3 genadeloos in de korte hoek gepoeierd wordt. DESK blijft achter met een enorme kater na negentig minuten uitstekend gevoetbald te hebben en diep in blessuretijd onderuit gaat. DESK heeft er niets aan als je negentig minuten goed gevoetbald hebt, op voorsprong staat en een complete helft met tien man flink gevochten hebt. Als je dan twee tegentreffers in blessuretijd te verwerken krijgt is dit gruwelijk zuur.

Volgende week speelt DESK een uitwedstrijd tegen de nieuwe nummer vijf: Madese Boys die vandaag gelijk hebben gespeeld tegen Beek Vooruit.

Verslag: Dieter Cleijn