DESK strijdt maar komt niet langszij

Madese Boys 1
DESK 1
10-11-2019

Scheidsrechter:   L.J. (Leo) Uitterhoeve
Op een koud Sportpark De Schietberg in Made stonden DESK en Madese Boys klaar voor de aftrap tegen de nummer vijf van de Tweede Klasse. Trainer Tom Heijkoop nam een aantal spelers uit de A-jeugd mee, waaronder Tony van Ark, Thyn van Riel en Justin van Veldhoven. De jonge ploeg van DESK start en tast in de beginfase net als de boys uit Made de tegenstander af.

We schrijven de negende minuut als een voorzet vanaf de linkerkant in het doelgebied van Steve Couwenberg in gedraaid wordt. De bal blijft hangen en het lukt de defensie van DESK niet de bal weg te werken. Madese Boys weet uiteindelijk de bal hard binnen te vlammen en DESK kijkt al vroeg tegen een 1-0 achterstand aan.

De Geel-Blauwen gaan op zoek naar de gelijkmaker. DESK komt goed weg als een tweede bal na een corner op het DESK-doel gepoeierd wordt. Dylan Roovers voorkomt een grotere voorsprong voor Made en werkt de bal van de doellijn. Even later een snelle aanval van DESK. Het is Rick Vervaart die op volle snelheid richting het Madese-doel stormt. Het schot van Rick verdwijnt over de lat van het Madese-doel en de kans is verkeken. Enkele minuten later opnieuw een scherpe aanval van DESK.

Koen van Baardwijk stuurt Rick Vervaart diep die er aan de rechterkant vandoor gaat. Rick trekt de bal laag voor op de inkomende Mounir Mamaar die de bal net mist. Weer een goede aanval van DESK die de gelijkmaker verdiende. De kansen komen en DESK blijft voetballen. Het zijn de boomlange rappe vleugelspelers van Made die voor gevaar zorgen. Dylan Roovers en Timo van Kuijk hebben genoeg te doen in de defensie van DESK naast centrale verdedigers Rick van Enkhuizen en Walter Klijs.

Met een 1-0 tussenstand gaan beide elftallen aan de thee. Na pauze komt DESK er uit over de linker flank. Jur Molenschot wordt diep gestuurd en levert een net te scherpe voorzet af op Koen Schimmer. Vijf minuten later volgt een heerlijke pass van Koen van Baardwijk op Mounir Mamaar. Mounir neemt de bal aan, kapt naar binnen en creëert ruimte om vanaf twintig meter het leer snoeihard op het aluminium boven de keeper van Made te poeieren. Daar is DESK heel dichtbij de gelijkmaker en dat zou in deze fase verdiend zijn.

Opnieuw valt DESK aan en is het Koen Schimmer die de bal aan de zijkant van het zestienmetergebied terug legt op de inkomende Timo van Kuijk. Timo slalomt door de Madese defensie en weet de bal vanaf de achterlijn nog laag voor te trekken. De keeper zit er goed bij in de korte hoek en voorkomt dat de voorzet bij een speler van DESK belandt.

Made blijft ook gevaarlijk. De rappe vleugelaanvaller aan de linkerkant van het veld weet de bal terug te leggen. Het vlammende schot van een meter of twintig zeilt over het doel van Steve Couwenberg. Dat had ook zomaar de 2-0 kunnen zijn. Daarna is DESK weer gevaarlijk. Een corner blijft voor het doel van Madese Boys hangen, waarna een scrimmage volgt. Het is middenvelder Steven Krikken die het leer richting de Madese doellijn stuurt maar helaas wordt de inzet van Krikken van de doellijn gehaald.

De fase waar DESK dichtbij een verdiende gelijkmaker is wordt abrupt afgebroken als Madese Boys de 2-0 achter Steve Couwenberg vlamt. DESK knokt, combineert en blijft kansen creëren. Het gaat op zoek naar de aansluitingstreffer. Een vrije trap voor DESK op een interessante plek voor Koen van Baardwijk. Een duwfout van de centrale verdediger uit Made, op Rick Vervaart, wordt bestraft met een vrije trap op de rand zestien meter. Koen van Baardwijk en Mounir Mamaar achter de bal zien de vijfmansmuur opgesteld worden in de baan van het schot. Koen van Baardwijk krult de bal heerlijk langs de muur via de binnenkant van de paal in het doel.

De verdiende treffer zorgt voor extra vuur in het laatste kwartier. DESK blijft aanvallen en zoeken naar de gelijkmaker. Het komt wel opnieuw goed weg als een snelle aanval over rechts breed gelegd wordt en hard in de ballenvanger gepoeierd wordt. In de slotfase van de wedstrijd voorkomt Timo van Kuijk met een heerlijk block dat een schot op het doel van Steve gevlamd kan worden. Een minuutje later zijn het de vingertoppen van Steve die een tegentreffer voorkomen als een lobbal over hem heen dreigt te gaan.

In de blessuretijd is een vrije trap voor DESK op de middenlijn het laatste wat rest. De bal wordt door Koen van Baardwijk de zestien in geslingerd en uitverdedigd. Daarna klinkt het fluitsignaal voor het einde van de wedstrijd en lukt het DESK helaas niet langszij te komen.

De ploeg heeft geknokt en genoeg kansen gecreëerd. Helaas ontbrak de dodelijke afronding waardoor het met lege handen terug naar de Eikendijk vertrok. DESK kan zich gaan richten op de voorbereiding voor het treffen met de nummer voorlaatst: FC Tilburg. Blijven knokken, hard trainen en voetballen, dan gaan die punten vanzelf komen.

Verslag: Dieter Cleijn