DESK met lege handen terug uit Andel

Sparta'30 JO13-1G
16-11-2019

Scheidsrechter:   JF (Frank) Scherff
De ploeg van trainers Marco v/d Linden, Fabio v/d Lee en Richard Kleijnenbreugel vertrok in alle vroegte richting Andel. DESK bijna in Gelderland had een uitwedstrijd op het programma staan tegen Sparta'30. Op een ijskoud hoofdveld staat DESK al in korte mouwen klaar voor de aftrap als de Spartanen in veel te grote oranje shirts uit de kleedkamer komen. Dit ziet er niet uit en de tegenstander van DESK krijgt weer andere shirts aangemeten.

Eindelijk start de wedstrijd en DESK zet de tegenstander vast op eigen helft. Binnen tien minuten krijgt DESK twee corners. De tweede hoekschop van Ché blijft hangen in het doelgebied van Sparta'30, maar er is niemand om de tweede bal binnen te tikken. Even later een counter van Sparta over de rechterkant. Noud de Kock knijpt goed en ruimt op. DESK is gewaarschuwd.

DESK begint goed en krijgt goede kansen. Tygo van Gorp, weer terug van een vervelende kruisband blessure, controleert de bal en schuift de bal net naast. Niet veel later is het Daan Bertens vanuit de tweede lijn die een poging op doel vuurt. Het schot van Daan verdwijnt in de handen van de keeper.

De eerste tien minuten zitten erop en zijn duidelijk in het voordeel voor DESK. Twee minuten later is het Dylan Eijkmans die het leer snoeihard op het aluminium laat spatten. De pegel van Dylan gaat keihard op de deklat. Nog geen minuut later opnieuw DESK dat op zoek is naar de openingstreffer. Daan Bertens stuurt de bal richting de kruising, maar de poging gaat naast het doel en DESK staat nog steeds met lege handen.

De spelers van DESK spelen goed en komen er ook goed uit. Kevin als linksback komt op en speelt de bal in op Noah Barnhoorn. Noah stift de bal door op Ché die tussen twee spelers van Sparta'30 de bal snoeihard richting de kruising jaagt. Ché wordt van achteren aan getikt waardoor zijn schot snoeihard op de kruising spat. Dit had een gruwelijke treffer kunnen zijn voor DESK, maar de verdediging weet Ché uit balans te brengen en komt daarmee weg.

Een zeldzame uitbraak van Sparta gaat gevaarlijk door het centrum van de DESK defensie. De spits uit Andel kan door richting het doel en ziet Thyn Delsasso zijn doel verkleinen door uit te komen. De spits van Sparta probeert Thyn voorbij te spelen, maar de goalie van DESK blijft rustig naar de bal kijken en weet op het juiste moment zijn voet er tussen te krijgen en de aanval te stoppen.

Met een 0-0 ruststand zoeken beide ploegen de warme kleedkamers op. Doelman Wessel van Boxtel blijft in de dug-out omdat hij in de rust misselijk is geworden en liever niet onder de lat gaat staan.

Na de rust start DESK weer aanvallend. Ties van Laarhoven komt vanuit het middenveld mee op, maar wordt opgejaagd door een Spartaan. DESK lijdt balverlies en de rechtsback van Sparta geeft direct een diepe bal op de pijlsnelle rechtsbuiten die er vandoor gaat. De rechter vleugelspeler countert er keihard overheen en schuift de bal in de verre hoek van de uitkomende doelman Thyn Delsasso.

Door een ordinaire counter loopt DESK achter de feiten aan en gaat het op zoek naar de gelijkmaker. Stijn van de Pas gaat een combinatie aan met Tygo die een schot op het Andelse doel lost. De keeper stopt de doelpoging weer en houdt zijn goal schoon. De keeper van Sparta'30 krijgt een achterbal te nemen en speelt de bal in op de rechter middenvelder die er vandoor gaat. Ongehinderd over de linkerflank van DESK kan de vleugelspeler van Sparta door en geeft de bal af op de spits uit Andel die de bal genadeloos in de korte hoek tegen de touwen jaagt.

Sparta'30 op een 2-0 voorsprong, waarna DESK op zoek gaat naar de verdiende aansluitingstreffer. DESK zet druk en valt aan. De goalie uit Andel weet tot twee keer toe kort achter elkaar een doelpoging van DESK te keren. Sparta maakt opnieuw gretig gebruik van de pijlsnelle rechter vleugelspeler. Op volle snelheid bestrijkt de vleugelaanvaller de gehele flank, trekt de zestien meter binnen en schuift de bal buiten bereik van Thyn Delsasso in de verre hoek.

Met een geflatteerde 3-0 achterstand is DESK bijna bij de verdiende tegentreffer. Stijn van de Pas krijgt de bal hard voor het doel van Sparta op aangeven van Dylan Eijkmans. Stijn komt een teenlengte te kort om de voorzet binnen te prikken. De reguliere speeltijd zit er op en DESK vliegt er met 3-0 af na drie haarscherpe counters.

DESK speelde een uitstekende eerste helft, maar vergat de kansen af te maken. In de tweede helft werd DESK aan de linkerkant overlopen door Sparta, waardoor de tegenstander er drie keer uitcounterde en trefzeker was. Aanknopingspunten voor de training zijn de omschakeling na balverlies en het dekken van de tegenstander wanneer de tegenstander in de aanval trekt.

Volgende week staat de kraker tegen Woudrichem op het programma voor DESK. Deze tegenstander heeft drie punten meer dan DESK en staat op een zevende plaats op de ranglijst in de 4e Klasse. Succes met de voorbereiding op deze pot. Met de instelling en scherpte van de eerste helft zit er zeker een driepunter in tegen Woudrichem.

Verslag: Dieter Cleijn